H αναδρομή του Ελληνικού Hip-Hop

Δεκαετία '80 - τέλη δεκαετίας '90: 1η Γενιά - Οι απαρχές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Πρώτη φορά που ακούστηκε η Ραπ μουσική στην Ελλάδα, ήταν στα τέλη της δεκαετίας του '70, από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Αμερικανικής βάσης στο Ελληνικό[2]. Στις αρχές της δεκαετίας του '80 ήρθε στην Ελλάδα το Graffiti και το Break Dance, θέτοντας έτσι ουσιαστικά τα θεμέλια της Hip-Hop κουλτούρας στην Ελλάδα.
Η γένεση του Hip-Hop στην Ελλάδα συμβαίνει στις ντισκοτέκ, ως χορευτικό ιδίωμα της μουσικής ντίσκο. Τα πρώτα συγκροτήματα που ξεκίνησαν στην Ελλάδα, ήταν οι Marginals (Σκηνοθέτης, Αρτέμης, Real D, Loyal T), το 1985 [3] και οι FF.C (Fortified Concept) που ξεκίνησαν στο Βύρωνα το 1987. Επίσης το 1987 εμφανίζεται ο ράπερ Άρης Τόμας, ο οποίος ωστόσο παρέμεινε περισσότερο κοντά στη χορευτική κουλτούρα της ντίσκο μουσικής. [4] Ο πρώτος Eλληνικός Hip-Hop δίσκος ήταν το Εν+Τάξει των O.P.A. που κυκλοφόρησε το 1990. Από τα πρώτα Ελληνικά Hip-Hop σχήματα, και ιδιαίτερα επιδραστικό στην εποχή του αλλά και αργότερα, ήταν οι Στέρεο Νόβα. Το πρώτο, ομώνυμο άλμπουμ τους, κυκλοφορεί το 1992
Το ίδιο έτος, μετά την συναυλία των Public Enemy στο Κατράκειο θέατρο της Νίκαιας, δημιουργήθηκαν οι Active Member. Λίγα χρόνια αργότερα, αφότου άνοιξαν τη δική τους εταιρία παραγωγής (Freestyle Productions) ονόμασαν το είδος τους σε Low Bap, θέλοντας να διαχωρίσουν τη δική τους θέση από την υπόλοιπη Ελληνική σκηνή, θεωρώντας πως είχε αρχίσει να παίρνει τα εμπορικά χαρακτηριστικά της τότε αμερικάνικης Hip-Hop σκηνής. Με αυτή την κίνηση το κοινό χωρίστηκε σε δύο "στρατόπεδα" δημιουργώντας την πρώτη Hip-Hop κόντρα στην Ελλάδα. Οι Active Member δέχτηκαν κριτική από τη Hip-Hop κοινότητα, κάτι το οποίο συνεχίζει ακόμη και σήμερα.
Το 1992 επίσης, στη Νέα Ιωνία, δημιουργήθηκαν οι Terror X Crew (TXC). Με δισκογραφικό τους ντεμπούτο το ομώνυμο Terror X Crew (1995), ήταν οι πρώτοι που έφεραν το Ελληνικό κοινό σε επαφή με τα τέσσερα στοιχεία (MCing, DJing, Graffiti, Breakdance) της Hip-Hop κουλτούρας, όπως επίσης ήταν πρωτοπόροι του Hardcore Rap και του Wild Style Graffiti στην Ελλάδα. Το τελευταίο τους album ήταν το Έσσεται Ήμαρ (essetaei Imar) .
Τα χριστούγεννα του '93 κυκλοφόρησε το R.E.A.L (Rap Elevate Above Law) στο οποίο συμμετείχαν σχεδόν όλα τα συγκροτήματα της freestyle productions (Active Member, αδιάφθοροι, Drama N' Vinyl, Real D, Loyal T, Maffic κ.α)
Το 1994 δημιουργούνται επίσης το ΝΕΒΜΑ, ένα Hip-Hop συγκρότημα με καθαρά κοινωνικούς προβληματισμούς και οι Goin' Through οι οποίοι ακολούθησαν από τότε την mainstream σκηνή. Τέλη του ίδιου έτους άρχισε να κυκλοφορεί το radicalistic, περιοδικό της freestyle productions και κυκλοφόρησε ο δεύτερος δίσκος των active member (στην ώρα των σκιών). Το 1996 έκαναν την εμφάνιση τους τα Ημισκούμπρια, που ήτανε το πρώτο καθαρά σατιρικό Eλληνικό Hip-Hop συγκρότημα.
Άλλα συγκροτήματα αυτής της γενιάς ήταν οι RazastarrSoulbro και Killers of Pressure.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '90 το ελληνικό Hip-Hop ήταν εντελώς άγνωστο στο ευρύ κοινό, καθώς η χρήση του ίντερνετ το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα από πρακτικά όλους τους καλλιτέχνες για την δημοσίευση των κομματιών ήταν περιορισμένη και το κυριότερο, δεν υπήρχαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης ούτε πλατφόρμες αποθήκευσης βίντεο όπως το ΥouΤube. Οι χιπχοπάδες ήταν λίγοι, αλλά στη μεγάλη τους πλειοψηφία σκληροπυρηνικοί. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες εκείνης της περιόδου δεν έλαβαν μεγάλη αναγνώριση παρα μόνο μετά την αρχή της επόμενης δεκαετίας, όταν δηλαδή το κίνημα άρχισε να γίνεται γνωστό σε περισσότερους. Πλέον σχεδόν όλοι έχουν λάβει τεράστια αναγνώριση καθώς θεωρούνται ότι ήταν αυτοί που έφεραν το Hip-Hop στην Ελλάδα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι το ραπ και τι το χιπ-χοπ;

Ελληνικό Hip-Hop

Τα 15 πιο σημαντικά άλμπουμ στο ελληνικό χιπ-χοπ